הגדרה זו בכותרת המאמר נכונה הן לבורא והן לנברא. כי הרי אם מטרתנו בסופו של דבר בקצה הסולם הרוחני לגלות את הבורא בתוכנו ,לחבור אליו, להידמות לו והבורא הוא אכן אחד ,יחיד ומיוחד, מובן כי כל אחד מאיתנו צריך ומחויב להרגיש אחד ,יחיד ומיוחד. אחד משמעו שהבורא, הטבע העליון, נמצא בכל – בנו , בחיות , בצמחים, בכל פרט ופרט ,כל כוחות היקום מופעלים ופועלים על ידו ואין דבר הקורה פה במציאות הגשמית שאין לו סיבה ושורש.
" אין לך אפילו עשב אחד קטן בארץ שאין עליו כוח עליון למעלה בעולמות העליונים, וכל מה שעושים בכל אחד ואחד, וכל מה שכל אחד ואחד עושה, הכל הוא בהתגברות של כוח העליון הממונה עליו למעלה". (זוהר הקדוש, קדושים דף ל"ו )
אחד מצד הנברא משמעו שכל העולמות גשמי ורוחני נבראו אך ורק עבורי וכל המציאות בה אני חי קיימת אך ורק למעני כפי שאמרו חז"ל : " כל, מה שטרח בעל הבית, לא טרח, אלא בשבילי" .
יחיד – מצד הבורא הכוונה היא ש" אין עוד מלבדו" , אין עוד בורא , אין עוד טבע עליון . יש רק בורא אחד .יחיד מצד הנברא מתייחס לרעיון שכל נשמה היא יחידה אחת ממכלול הנשמות בעולם אשר שורשן בעולם הרוחני העליון ביותר הוא מנשמה אחת. עלי לחבור אל שאר הנשמות כדי להרגיש את העולמות הרוחניים אשר כרגע הם מחוץ להשגתי.
מיוחד מצד הבורא מתייחס לכך שכל פעולותיו ומעשיו במציאות שלנו הן מיוחדות וייחודיות ונועדו אך ורק כדי שנתייחד עימו ונחבור אליו. אי הצדקתנו את פעולותיו נובע ממגבלת תפישתנו את המציאות. מיוחד מצד הנברא הוא שעלי לגלות את מה שמיוחד בי, שייחודי לי. עם איזה כלים אני הגעתי לעולם הזה ואיך אני מבטא אותם כדי לתרום את תרומתי. כלומר לכל אחד תפקיד מיוחד בחיים אלו ואין הוא יכול להתכחש לכך. התכחשות או חוסר השתוקקות לדעת מה בעצם אני עושה כאן מביאה לקונפליקט ואז נוצר פער בין הרצוי למצוי .
מהו בורא? – מכיוון שאין ביכולתנו באמת להבין מהו בשלב זה, עלינו לראות את הבורא כמדרגה הרוחנית הבאה שלנו שהיא ברת השגה מבחינתנו. למשל דיבור יותר נכון , החלשת כוחות האגו שלנו, שחרור מהתניות ,ספקות, פחדים כל אלה הינם תיקונים המעלים אותנו עוד מדרגה רוחנית ומקרבות אותנו עוד צעד לכוח הנקרא בורא. כל מדרגה רוחנית עליונה ממני היא בעצם הבורא שנסתר ממני. כך אני מתקדם. חשוב להבין – אין אני יכול לצפות להיות שווה צורה ומחובר לבורא כאשר הכלי שלי עדיין לא מתאים לקבל את כל הידע וסודות הבריאה ההופכים אותי לדומה לו. ניתן לדמות זאת לאדם הרוצה מאוד להגיע לגג בנין עזריאלי כי משם רואים את כל גוש דן בצורה אחרת לגמרי . המשרד שלו בקומה 3 והסיבה שאינו יכול לעלות ישירות לקומה האחרונה היא שעליו להיות בעל הקוד למעלית המביאה אותו לקומה האחרונה. מובטח לו כי בזמן הקרוב אם יהיה נחוש מספיק ויעשה את הפעולות הדרושות יוכל לעלות ולשכור משרד בקומה ה- 4 . כך שלב אחר שלב עולה האדם בקומות הרוחניות עד להכרה מלאה של הבורא בתוכו. אין כבר חסימות , אין יותר פחדים וספקות, דאגות , דיעות קדומות והתניות אשר מהוות מעין מסך המונע ממנו להרגיש את הבורא.
מידת ההתקרבות שלנו לטבע העליון , לבורא, קשורה למידת התרחקותנו מ " אני רוצה לקבל הכל רק לעצמי " והתקרבותנו ל – " אני רוצה להשפיע לטובה את כל מה שאני מקבל ממני והחוצה" . כלומר משליטה מלאה של האגו בי לשחרור ממנו . בזמננו " אחד יחיד ומיוחד " נשאר בגדר- אני מיוחד, אני מקדש את האינדיבידואל ,עלי לפתח את עצמי ואת הייחוד שבי למען התפתחותי פה בחיים הגשמיים בלי שום קשר למה שקורה מסביב ובי רצון לחבר זאת להשפעה לטובה . זה צד אחד בו עד היום רוב האנשים, במיוחד בעולם המערבי, דוגלים. הייחודיות של כל אחד מאיתנו הינה דבר נפלא ,עלינו להבליט אותה, לטפח אותה , אך עלינו לשנות את הכוונה של כל מעשה שלנו – ממעשים רק למען עצמי לפעולות למען עשיית טוב לכלל . אם אני מבין שהכל אחד וכולנו מאותו שורש, אם אני ממש מבין ומאמין בכך ובסופו של דבר אף יודע זאת , לא אוכל יותר להתייחס לזולת ככזה המפריע לי או חוסם את דרכי להשגת הייחודיות שלי. כל אחד מאיתנו משלים חלק במארג הגדול הזה שנקרא החיים וכל אחד דרך הכלים היחודיים שלו תורם את תרומתו המיוחדת אבל לא משאיר אותה לעצמו… על ידי תרגול מדיטציה אנו חוברים לאותו ניצוץ מיוחד שבנו הקיים בכל אחד מאיתנו ,מקבלים ולומדים לאהוב אותו , מאחדים אותו עם האחר. אנו מזריעים את הזרע שהוא שלנו בגינת היקום ומהיום והלאה הוא יתחיל לצמוח עד שבסופו של דבר יהפוך לעץ יפהפה, חזק , איתן המוציא פירות טעימים ,מתוקים עם טעם מיוחד וייחודי וכל אחד יכול ומוזמן לבוא ולטעום מהם.
ציטטות מכתבי בעל הסולם :
"וכן פי' לנו הרמב"ן ז"ל, על ענין אחדותו יתברך בסוד אחד, יחיד ומיוחד, וזה לשונו, בפירושו על ספר יצירה פ"א מ"ז, יש הפרש מן אחד, ויחיד, ומיוחד: שם המתפרש, כשהוא מתיחד לפעול בכח אחד, נקרא מיוחד. וכשהוא מתחלק לפעול פעולתו, כל חלק שממנו, נקרא יחיד. וכשהוא בהשואה אחת נקרא אחד, עד כאן לשונו הזך. פירוש, מתיחד לפעול בכח אחד, רצונו לומר שפועל להיטיב כראוי ליחודו. ואין שינוי בפעולותיו. וכשהוא מתחלק לפעול פעולתו, דהיינו שפעולותיו משונות זו מזו, ונראה חס ושלום כפועל טוב ופועל רע, אז נקרא יחיד מפני שלכל פעולותיו המשונות יש להן תוצאה יחידה, להיטיב. ונמצא שהוא יחיד בכל פעולה ופעולה ואינו משתנה ע"י פעולותיו המשונות. וכשהוא בהשואה אחת נקרא אחד כלומר אחד מורה על עצמותו יתברך שאצלו כל מיני ההפכים הם בהשואה אחת.
(כתבי בעל הסולם, תע"ס, חלק א', הסתכלות פנימית)
אחד, יחיד, ומיוחד
אחד: וזה מובן מאליו, אשר העליון יתברך אחד הוא כלול מכל המציאות, ומכל הזמנים, עבר, הוה ועתיד. כי אין לך נותן מה שאין בו. ולולא שכל המציאות וקיום המציאות היו כלולים בו, לא היו נמשכים ויוצאים מתוכו. וזה מוכח לכל בעלי העיון. ומבלי להשגיח מה שאנו מוצאים קלקולים בדרכי קיום המציאות. ותדע שזהו המחקר המכונה לחכמי הנסתר, בשם אחד. ואב הראשון לחקירה זו היה אברהם אבינו דהיינו, שאין כאן שני רשויות, טוב ורע, אלא טוב לבד.
יחיד: יורה שעדיין נמצא באחדותו, ואינה משתנה מתוך הרגשותינו את הרע אפילו לא בתורת היחס שבינו לבין בריותיו. למשל, חולה הבא לרופא שיוציא לו קוץ, הרופא שמוציא את הקוץ ומכאיב לחולה, אינו נבחן שנשתנה עתה ופועל רע, אלא הרופא והחולה שהיתה ביניהם אהבה לפני כן, הם אותם האוהבים גם בשעת המעשה של החיתוך המכאיב. ותואר זה נקרא יחיד.
ומיוחד: יורה שכל עיקר יחסו יתברך לבריאה בתור בורא, אינו יותר רק לגלות יחידותו זה. כי כל הנועם וכל החכמה וכל הדביקות, מתבטא בסוד התיחדות הזה.
( כתבי בעל הסולם , " תכונתה של חכמת הנסתר בכללה " , עמ' 39 )
"מתוך שנפשו של האדם נמשך מהבורא, שהוא אחד ויחיד, והכול שלו – הנה כמו כן האדם הנמשך ממנו, מרגיש, שכל בריות העולם צריכים להימצא תחת ממשלתו, ולשם תועלתו הפרטית. וזהו חוק ולא יעבור.וכל ההבדל הוא רק בדרך בחירתם של האנשים. שהאחד בחר לנצל את הבריות על ידי השגת תאוות נמוכות, והשני על ידי השגת ממשלה, והשלישי על ידי השגת כבוד… וחוק הזה אפשר לכנותו 'חוק הייחודיות' שבלב האדם"
(מאמר "השלום בעולם", בעל הסולם).