לפני שאנו ניגשים לשאול ולבחון מה דורשת מאיתנו התפתחות רוחנית במאה ה- 21 עלינו תחילה להגדיר לעצמנו מהי התפתחות רוחנית. המושג התפתחות מרמז על תהליך צמיחה וגדילה. וזה ההיפך מסטגנציה או שלב לפניה – נסיגה ונבילה. כאשר אני מתפתח רוחנית אני בעצם בונה דבר חדש על גבי הישן כמו עץ שגדל על גבי הגזע שהולך ומתעבה. " אין העדר ברוחניות" הוא חוק חשוב המרמז על כך שבכל זאת, למרות שחלק מהאירועים נחווה אצלנו כלא נעימים, כל מה שאנו עוברים במהלך ההתפתחות הרוחנית שלנו ובמהלך חיינו בכלל, יש לו סיבה והוא זה המביא אותנו למקום תודעתי גבוה יותר. כאשר אני עולה מדרגה אני יכול לראות ולהבין את מה שקרה במדרגה הקודמת ולראות מדוע זה קרה. לדוגמא פוטרתי מהעבודה ואני עובר תקופה של כמה חודשים באי ודאות ובחששות מה יהיה. סביר להניח כי לאחר מספר שנים כאשר אסתכל על תקופה זו בחיי אבין כתוצאה מהשינוי שחל בחיי ובתפישת המציאות שלי מדוע בעצם פוטרתי ושיש כאן ממש תכנון הנסתר ממני. כאן חשוב להדגיש את צמד המילים – " תפישת מציאות". בראש ובראשונה כאשר אדם מתפתח רוחנית מה שמשתנה בו היא הגישה שלו למציאות – איך הוא תופש את מה שמתרחש בחייו הפרטיים ובעולם בכלל. המציאות הגשמית סביבו נשארת בעינה, מי שמשתנה היא פנימיותו – הוא עצמו ואז הוא רואה הכל בעיניים שונות.
פיאז'ה1 מגדיר התפתחות כמעבר ממבנה הכרתי אחד למבנה הכרתי מתקדם יותר. מעבר כזה מלווה בהשתנותן של מיומנויות חשיבה המשמשות כלים בעיבוד מידע. התפתחות נתפסת ע"י פיאז'ה כשינוי בדרך בה אדם מעבד מידע, וכתוצאה מכך – שינוי המשפיע על המשמעות הניתנת ע"י האדם. כלומר, במימד הרוחני ,אם נשתמש בדבריו, אנו לומדים להבין ולראות את מה שמולנו בצורה שונה, עם תודעה גבוהה יותר ומדוייקת יותר. כתוצאה מכך המשמעות לכל מה שקורה לנו גם משתנה. אם קודם במדרגה רוחנית נמוכה יותר אני אחוז בדיעות קדומות שהעולם הוא מקום קשה ואכזרי ואין היגיון להביא ילדים לעולם כזה הרי ברגע שקצת התבגרתי והתפתחתי אני מבין שאסון אקולוגי מסוים הוא פתח לדחוף את האדם ליצירת טכנולוגיה חדשה, אני מבין שעולם ללא ילדים הוא בעצם עולם שזמנו קצוב. ההתפתחות היא מגישה שהכל לרעתי לגישה שכל מצב הוא בסופו של דבר לטובתי. ככל שאתפתח אבין זאת יותר ואראה את זה יותר ויותר במציאות שלי.
פאן נוסף בהתפתחות הרוחנית הוא המעבר ההדרגתי של האדם מרצונות גשמיים, ארציים ( עדיין חשובים! כי הם הבסיס לכל גדילה ) כמו רצון למשפחה, בית חם , כסף , כבוד ושליטה לעבר רצון לרוחניות. אני כבר לא יכול להתמלא מכך שמכבדים אותי בגלל שאני עשיר ובעל קריירה מוצלחת. כאשר אני מגיע לשלב מסוים בצמיחה שלי אני מבקש יותר, אני מרגיש חיסרון והוא כבר לא מתמלא משום חומר ותענוג גשמי. ניסיתי הכל ועושה רושם שככל שאני מבקש עוד תענוג כך אני מרגיש יותר ויותר חוסר. המאה ה- 21 היא בדיוק השלב בו אחוז ניכר מהאנושות מרגיש את החיסרון הזה ולכן פונה ללימודי מדיטציה, קבלה או כל מסגרת וכלי שימלא את הצד הרוחני שהוזנח במשך הדורות.
הנקודה השלישית היא המעבר של האדם מאהבה עצמית מוחלטת לעבר נתינה והשפעה מוחלטת. לא ניתן להתפתח לדרגה בה אני נותן ללא שום בקשה לתמורה מבלי שנעבור הן ברמה האישית והן ברמה הכלל אנושית את דרגות הרצון לעיל.
אם כך התפתחות רוחנית ניתנת לחלוקה לשלושה חלקים עיקריים שלאו דווקא מגיעים בסדר כרונולוגי:
- הרגשת חיסרון ותחושת ריקנות וחוסר יכולת למלא אותו בצורה חומרית.
- שינוי הגישה שלי למצבים המשתנים במציאות היומיומית.
- מעבר מאהבה עצמית לאהבת הזולת ,מקבלה להשפעה.
מה מייחד את ההתפתחות הרוחנית במאה ה- 21 ? מה מתווסף לחלוקה לעיל ? במה היא שונה מאדם שהחל במסע רוחני במאה ה-19? השינוי נעוץ בראש ובראשונה באבולוציה. האדם עובר אבולוציה ברמת התודעה וזו קשורה גם לתהליכים התפתחותיים במדע , טכנולוגיה, סביבה וחברה. בתקופה זו אנו הגענו בפעם הראשונה ליכולת להשפיע על התודעה עצמה באופן אישי וכמובן כתוצאה מכך של כלל המין האנושי. אני בעזרת הבחירה שלי, האישית, האם להישאר במקום בו אני רק רוצה לעצמי ורק ממלא את האגו שלי ואת צרכי האישיים, או מתחיל לזוז קדימה לעבר רצונות גבוהים יותר, עוזר לנתב שביל חדש לאנושות. ממש כך. היום יותר מאי פעם יש הזדמנות לחבור לטבע העליון, להפוך להיות כמוהו ולפתח את תודעת האדם למקומות חדשים. ( במפגש 4 נדון בהרחבה באבולוציה של התודעה). צריך לזכור כי הדרך עוד ארוכה ורק אחוז מועט מהאוכלוסייה הגיע להבנה הזו ורוב האנושות עדיין נמצאת באחד משלבי הקבלה. דרושה מסה רצינית של בני אדם שיחליטו להתעלות מעל האגו ויבקשו התפתחות רוחנית כדי שהשינוי אכן יתרחש. מתוך זה אנו מבינים שכל תהליך בהיסטוריה עד היום היה חשוב ומכוון כדי שנוכל להבין שיש מגבלות לטכנולוגיה ולמדע. אם במהלך המאה ה- 19 וה – 20 פריצות הדרך המדעיות הביאו את את האדם למחשבה כי הוא מעל הטבע ויש לו יכולת לשנות סדרי עולם הרי היום, לאור גילויי הפיסיקה הקוונטית ולאור ההבנה על השפעת תודעת האדם במתרחש במציאות החיצונית, יש שינוי תפישתי עמוק ושורשי שמתחיל לחלחל מטה לכל אחד ואחד.
התפתחות רוחנית במאה ה- 21 דורשת אם כך בגרות ובשלות – לי לאדם היחיד יש השפעה ניכרת כיצד יראה העתיד ויש לי אחריות מלאה בתהליך. אני יכול לבחור להיות שותף לו או להתבונן מהצד ולהיות מובל על ידי התהליכים והאירועים. ישנה אמרה – " אלוהים ירד מהשמיים " והכוונה היא שהוא מתגלה היום אצל כל אחד מאיתנו ובאחריותנו לחשוף אותו על ידי הכוונה והרצון שלנו להתפתח לדרגות רוחניות גבוהות יותר. לחלוקה בתחילת העמוד מתווסף חלק רביעי – הבנה וקבלה שהבורא שוכן בתוכי ולאן אכוון את המבט שלי – פנימה או החוצה ישנה השפעה על תודעת כלל האנושות. חשוב להבין כי זהו שלב הכרתי הכרחי והא מכוון לשינוי פנימי שלי שמגיע לפני כל מהלך חיצוני. הכיוון החדש הוא מה שיגרום לי להתחיל לנוע לעבר דרגה גבוהה יותר בי שנקראת הבורא ואז אוכל באמת להפוך להיות בדרגה זו ולהפוך להיות שותף פעיל ביצירת עולם חדש.
1 – ז'אן פיאז'ה (9 באוגוסט 1896 – 16 בספטמבר 1980) היה פסיכולוג שווייצרי שהשפיע רבות על הפסיכולוגיה ההתפתחותית ועל הפסיכולוגיה הקוגניטיבית.